I arbejdet med at få mere nærvær på plejecentrene, har vi brug for alle de ressourcer, vi kan få fat i. Det gælder også ressourcerne i lokalsamfundet, hos foreninger og organisationer, hos pårørende og hos enkeltpersoner, der kunne tænke sig at gøre en forskel for ældre borgere.
I samarbejdet kan vi opnå gensidige gevinster: f.eks. folkeskoleelever, der får læring om ”de gode gamle dage” og de ældre, der bliver lyttet til, når de fortæller om deres liv.
Hvad skal I tænke over i et samarbejde?
Hvordan fortæller I, at I gerne vil have besøg? Måske med åbent hus, opslag i foreninger, invitation til arrangementer osv.
Det kræver god koordinering, når man skal samarbejde om en aktivitet. Det kræver, at man kan regne med de aftaler, man indgår. Det gælder for begge parter. Derfor er det en god idé at bruge tid på at forventningsafstemme.
Kan man invitere fællesskaber ind på plejecentrene? F.eks. mødregrupper.
Aktiviteter
- Samarbejde med områdets folkeskole – f.eks. beboerne får hjælp til at skrive livshistorie og eleverne lærer at formulere fortællinger og får kendskab til ”de gamle dage”
- Børnehavebørn på besøg
- Lokalsamfundet f.eks. mødregrupper og musikelskere.
- Besøgshunde
- Ældresagens tilbud afholdt på plejecentrene
- Arrangementer med pårørende om f.eks. livshistorie eller om et udvalgt emne.
Vær opmærksom på, at det kan være svært at forpligte sig over længere tid, når man er frivillig. Aftal i stedet et par gange i første omgang.